ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文・研究ノート
  2. 天使大学紀要
  3. 8巻

成人看護学臨地実習における実習前の教育的介入の一考察 : 実習達成度自己評価と事前面接による学習支援に焦点をあてて

https://tenshi.repo.nii.ac.jp/records/130
https://tenshi.repo.nii.ac.jp/records/130
8fc87b83-a710-4148-8221-b4852d2c585f
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00005072052.pdf KJ00005072052 (1.1 MB)
Item type 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2008-01-01
タイトル
タイトル 成人看護学臨地実習における実習前の教育的介入の一考察 : 実習達成度自己評価と事前面接による学習支援に焦点をあてて
タイトル
タイトル A Consideration of Pre-practice Educational Intervention in Clinical Practice for Adult Nursing : Focusing on Self-Evaluation Performance during Practice and on Learning-Support through Preliminary Interviews
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 成人看護学
キーワード
主題Scheme Other
主題 臨地実習
キーワード
主題Scheme Other
主題 実習達成度自己評価
キーワード
主題Scheme Other
主題 事前面接
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護学生
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 adult nursing
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 clinical practice
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 self-evaluation of practice performance
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 preliminary interview
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nursing student
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ページ属性
内容記述タイプ Other
内容記述 P(論文)
記事種別(日)
研究ノート
記事種別(英)
en
Study Note
著者 柴田, 和恵

× 柴田, 和恵

ja 柴田, 和恵
ISNI

ja-Kana シバタ, カズエ

en SHIBATA, Kazue

Search repository
前田, 明子

× 前田, 明子

前田, 明子

Search repository
小林, 千代

× 小林, 千代

小林, 千代

ja-Kana コバヤシ, チヨ

Search repository
菊地, 美香

× 菊地, 美香

菊地, 美香

Search repository
白石, 直美

× 白石, 直美

白石, 直美

Search repository
著者名よみ 柴田, 和恵

× 柴田, 和恵

WEKO 361
NRID 1000010320558
e-Rad 10320558

ja 柴田, 和恵
ISNI

ja-Kana シバタ, カズエ

en SHIBATA, Kazue

Search repository
マエダ, アキコ

× マエダ, アキコ

WEKO 53

マエダ, アキコ

Search repository
コバヤシ, チヨ

× コバヤシ, チヨ

WEKO 275
NRID 1000060299732
e-Rad 60299732

コバヤシ, チヨ

Search repository
キクチ, ミカ

× キクチ, ミカ

WEKO 58

キクチ, ミカ

Search repository
シライシ, ナオミ

× シライシ, ナオミ

WEKO 410

シライシ, ナオミ

Search repository
著者名(英) 柴田, 和恵

× 柴田, 和恵

WEKO 361
NRID 1000010320558
e-Rad 10320558

ja 柴田, 和恵
ISNI

ja-Kana シバタ, カズエ

en SHIBATA, Kazue

Search repository
MAEDA, Akiko

× MAEDA, Akiko

WEKO 53

en MAEDA, Akiko

Search repository
KOBAYASHI, Chiyo

× KOBAYASHI, Chiyo

WEKO 275
NRID 1000060299732
e-Rad 60299732

en KOBAYASHI, Chiyo

Search repository
KIKUCHI, Mika

× KIKUCHI, Mika

WEKO 58

en KIKUCHI, Mika

Search repository
SHIRAISHI, Naomi

× SHIRAISHI, Naomi

WEKO 410

en SHIRAISHI, Naomi

Search repository
著者所属(日)
天使大学看護栄養学部看護学科
著者所属(日)
天使大学看護栄養学部看護学科
著者所属(日)
天使大学看護栄養学部看護学科
著者所属(日)
天使大学看護栄養学部看護学科
著者所属(日)
天使大学看護栄養学部看護学科
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究では、成人看護学臨地実習(以降実習)を実施予定のA大学看護学科4年生82名を対象に、実習達成度自己評価の実態と事前面接による学習支援に関する評価を明らかにした。実習達成度自己評価は、(1)対人関係(2)看護過程(3)看護技術(4)安全性・責任(5)倫理的配慮(6)基礎知識・学習方法の6項目、その他は自作の質問紙を用いて調査し、単純集計および項目間の相関、実習前後比較をU検定した。その結果、実習達成度自己評価は、実習後に全項目有意に高得点を示し、【基礎知識・学習方法】は、【対人関係】や【看護過程】、【安全性・責任】、【倫理的配慮】と、【倫理的配慮】も【対人関係】や【安全性・責任】と、【対人関係】は【安全性・責任】と有意な相関を認め、学習項目間の関連が高まっていた。また、今回の実習前の教育的介入の開始時期や達成度自己評価、事前面接による学習支援は、9割以上の学生が適切と評価していた。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Conducted on 82 fourth-year students in the nursing school of A College who were scheduled to undertake clinical practice for adult nursing (practice hereafter), this study aimed to clarify the actual conditions of self-evaluation of their practice performance and to evaluate the effectiveness of learning-support through preliminary interviews. Practice performance was self-evaluated, with primary focus on the following 6 categories: (1) interpersonal relations, (2) nursing procedures, (3) nursing techniques, (4) safety and responsibility, (5) ethics, and (6) basic knowledge and learning methods. In addition, the survey made use of self-made questionnaires, and simple tabulation and U Tests were conducted to determine correlations between the items and to make comparisons between the results before and after the practice. The results of this self-evaluation of practice performance showed higher scores after practice in all areas, with closer relationships between certain learning categories. In particular, item (6) above was found to be significantly correlated with items (1), (2), (4) and (5), while item (5) was in turn correlated with items (1) and (4), and item (1) with item (4). Also, when asked to evaluate the appropriateness of the timing of the pre-practice educational intervention and the effectiveness of both self-evaluation of performance and learning-support by preliminary interviews, 90% of the students expressed satisfaction.
書誌情報 天使大学紀要
en : Bulletin of Tenshi College

巻 8, p. 17-25, 発行日 2008
ISSN
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11568183
レポート・演題番号
1
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 07:23:18.776843
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3