@article{oai:tenshi.repo.nii.ac.jp:00000373, author = {新井, 英志 and ARAI, Hideshi and HASEGAWA, Megumi and 長谷川, めぐみ and 松下, 真美 and MATSUSHITA, Mami and 髙桑, 暁子 and TAKAKUWA, Akiko}, issue = {1}, journal = {天使大学紀要, Bulletin of Tenshi College}, month = {Mar}, note = {PDF, 本稿では、2020年度においてT大学の栄養教諭養成教職課程で実践した「教職実践演習(栄養教諭)」における「ICTを活用した栄養教育」の効果等を、3つの研究課題を設定して検証した結果を報告する。 研究対象は、2018~2020年度に「教職実践演習(栄養教諭)」を履修したT大学栄養学科・教職課程の4年次生のうち、研究参加に同意し、かつ必要なデータが全て揃っていた54名とした。検証のデータとしては、①2020年度の学生による最終授業後のアンケート(質問紙調査で5件法と記述を併用、2021年1月8日実施)の自己評価結果の数値と記述内容、②2018~2020年度の学生による「履修カルテ」(5件法)の自己評価結果の数値である。また、「アンケート」と「履修カルテ」の自己評価結果について、統計解析を行った。1つ目の研究課題である「『ICTを活用した栄養教育』は、学生にどのような効果を与えたか。」であるが、2つの成果と3つの課題があった。成果の1点目は、「『ICTを活用した栄養教育』の授業の満足度が高かったこと」である。成果の2点目は、「『教材作成技術の向上』や、『コンピュータの活用能力の高まり』を学生が実感できたこと」である。一方、課題としては、①「授業にICTを活用して指導する能力」の向上、②動画の編集技術や動画の作成(含む撮影)技術等の「動画作成技術」の向上、③「ICTを活用した栄養教育」を行うための自信を高めること、であった。2つ目の研究課題である「『ICTを活用した栄養教育』は、『履修カルテ』にどのような変化を及ぼしたか。」であるが、2020年度と2018・2019年度のデータ検討により、「ICTを活用した栄養教育」においては、資質能力の一指標である「(6)教育実践」を向上させた(P=0.0214(*)、母平均の差の検定(対応あり))。また、「(6)教育実践」の一項目である「教材開発力」を高める効果があった(P=0.0119(*)、多重比較(Tukey-Kramer法))。3つ目の研究課題である「コロナ禍における『教職実践演習』の対面授業を、学生はどのように受け止めたか。」であるが、対面授業中心(15回中14回が対面)を基本として実施したことを肯定的に考え賛成した学生は42.3%、中立が7.7%、遠隔授業を肯定的に考え賛成した学生が50.0%であった。遠隔授業を肯定した学生が50%となった理由としては、「教職実践演習」以前の科目が全て遠隔授業であったことや、新型コロナウィルス感染症に対する恐怖心が影響したと考えた。, This study examined the effect of "Nutrition Education utilizing ICT" in the "Practical Seminar for Teaching Profession (Nutrition Teacher)" in the 2020 academic year at T University's Nutrition Teacher Training Course. The participants included 54 students who took part in the "Practical Seminar for Teaching Profession (Nutrition Teacher)" from the academic year 2018 to 2020. Two types of data were collected and analyzed: (1) self-evaluation results and descriptions from a questionnaire administered to the students after their last class for the academic year 2020(the questionnaire included both 5-point scale and descriptive items, and the survey was conducted on January 8, 2021); and (2) self-evaluation results (5-point scale) of Rishu Karte (academic portfolio for college students aiming to be teachers) between academic years 2018- 2020. Statistical analysis was conducted on self-evaluation results of the questionnaire and Rishu Karte. The data collected were used to explore three research questions. The first question explored the effect of nutrition education utilizing ICT on students, and revealed two positive outcomes and three challenges. The positive outcomes included the following: students were highly satisfied with the practical seminar; and students were able to improve their skills in creating teaching materials and their ability to use computers. The challenges revealed a need for the following: improving teaching skills using ICT in classrooms; improving video production skills such as video shooting, editing, and video production techniques; and gaining confidence in incorporating ICT in nutrition education. The second research question examined whether nutrition education utilizing ICT affected their Rishu Karte. We compared the data of 2020 with 2018-2019 using paired t-test. Educational practice, an indicator of qualitative ability, was significantly higher in nutrition education utilizing ICT (P = 0.0214). In addition, the Tukey-Kramer multiple comparison test showed that the practical seminar was effective in improving students’ ability to develop teaching materials, whichwas one of the items in educational practice (P = 0.0119). The third research question investigated the students’ thoughts on attending the offline practical seminar during COVID-19. 42.3% of students responded positively and agreed that offline classes were more effective (14 times enforcement among 15 times of classes); 7.7% were neutral; and the remaining 50% preferred online classes, which might have been influenced by the fear of COVID-19, and the fact that all the courses before the practical seminar were conducted online.}, pages = {57--69}, title = {「教職実践演習(栄養教諭)」における「ICTを活用した栄養教育」の効果}, volume = {22}, year = {2022}, yomi = {アライ, ヒデシ and ハセガワ, メグミ and マツシタ, マミ and タカクワ, アキコ} }