@article{oai:tenshi.repo.nii.ac.jp:00000368, author = {新井, 英志 and ARAI, Hideshi}, issue = {1}, journal = {天使大学紀要, Bulletin of Tenshi College}, month = {Mar}, note = {PDF, 本稿では、教職課程コアカリキュラム対応型授業である「教育課程論」(2018~2020年度)におけるALの効果について、3つの研究課題を設定して検証した結果を報告する。研究対象は、2018~2020年度に「教育課程論」を履修したT大学栄養学科・教職課程の1年次生59名である。研究方法は、「最終授業後のアンケート」(質問紙調査で5件法と記述を併用、質問項目は合計90項目)を実施し、今回の調査では、57項目の当該学生の自己評価結果について統計解析を行った。1つ目の課題である「教職課程コアカリキュラム対応型の「教育課程論」における、学習指導案作成と模擬授業発表のALの効果は、どの程度あったか」、であるが、ALの効果は非常に大きかったと評価した。その理由は、該当の16項目の質問の評価平均値は、4.62であり、評価5と評価4の合計人数が最低でも92%以上あること、評価1と評価2が0%であること、評価5が50%以下だったのが1項目だけだったことによる。2つ目の課題である「教職課程コアカリキュラム対応型の「教育課程論」における、学習指導案作成と模擬授業発表のALにおける「到達目標」の関係評価項目と授業全体の「到達目標」の評価の関係性は、どの程度あったか」、であるが、両者の評価平均値間では、相関係数r=0.8591となり、強い正の相関関係があることが分かった。また、ALにおける「到達目標」の関係評価項目の評価平均値の方が、授業全体の「到達目標」の評価平均値より大きい傾向があった。3つ目の課題である「教職課程コアカリキュラム対応型の「教育課程論」における、ALの一般的な効果はどのような傾向があったか」、であるが、ALの一般的な効果は概ね良好だった。その効果の上位としては、コミュニケーション能力、表現力、課題解決力が挙げられた。また、協同作業認識尺度を用いてALの一般的な効果も検証した。協同効用因子と互恵懸念因子では、過去の比較データと今回のデータとの有意差(P<0.05)が見られなかった。一方、個人志向因子では、両者のデータ間に有意差(P=0.0103)が見られた。, The purpose of this study was to examine the effects of a ctive-learning (AL)-based lectures on “Curriculum Theory,” which is a course in the Nutrition Teacher Training Program based on “Core Curriculum in Teacher Training Programs.” We selected 59 first-year students enrolled in the “Curriculum Theory” course of the Nutrition Teacher Training Program in the Department of Nutrition at T University in 2018-2020. We provided the students with a self-administered questionnaire survey with 90 items rated on a five-point scale on the final day of lecture of the course. We then statistically analyzed 57 items of the results of the self-evaluation survey. We evaluated the replies to the first research question “How effective was the AL of creating alearning guidance plan and presenting a mock lesson in the “Curriculum Theory” that corresponds to the core curriculum of the teaching profession?” and found that the effect of AL was very large. The reason is that the average evaluation value of the 16 questions was 4.62, the total number of people in evaluation 5 and 4 was at least 92%, evaluation 1 and evaluation 2 were 0%, and only one item had an evaluation of 5 of 50% or less. Replies to the second research question "What is the relationship between the evaluation items of the "achievement goal" in the AL of the learning guidance plan creation and the mock lesson presentation in the “Curriculum Theory” that corresponds to the core curriculum of the teaching profession and the evaluation of the "achievement goal" of the entire lesson? Was there a degree? " demonstrated a correlation coefficient r=0.8591 between the two evaluation averages, indicating a strong positive correlation. In addition, the evaluation average value of the relational evaluation items of the "achievement goal" in AL tended to be larger than the evaluation average value of the "achievement goal" of the entire class. We assessed the general effect of AL to be generally good based on the replies to the thirdresearch question “What was the general tendency of AL in the “Curriculum Theory” that corresponds to the core curriculum of the teaching profession?”. The top effects cited were communication skills, expressiveness, and problem-solving skills. We also examined the general effects of AL using the collaborative work recognition scale. There was no significant difference (P<0.05) between past comparative data and the current data for the synergistic utility factor and the reciprocity concern factor. However, we found a significant difference (P = 0.0103) between the two data for individual-oriented factors.}, pages = {1--15}, title = {教職課程コアカリキュラムに対応した「教育課程論」の実践と効果(2) -学習指導案作成と模擬授業発表におけるアクティブ・ラーニングの検証-}, volume = {22}, year = {2022}, yomi = {アライ, ヒデシ} }