@article{oai:tenshi.repo.nii.ac.jp:00000171, author = {荒井, 眞一 and アライ, シンイチ and ARAI, Shinichi}, journal = {天使大学紀要, Bulletin of Tenshi College}, month = {Mar}, note = {P(論文), アダム・スミスの二大著作である『道徳感情論』と『国富論』の対応関係を考察し、経済学の始まりに「人間の学」が位置づくこと、及びこの「人間の学」の中核をなす「原理」として「同感」が挙げられることをあきらかにする。この考察によって得られたスミスによる理論的枠組みを通して、「江戸時代」の経済発展を(経済史の研究成果を利用しつつ)概観する。この概観により、訓育的側面としての「同感」をとり入れた歴史教育における教育内容の導出を試みる。, I analyzed the relationship between 2 of Adam Smith's writings The theory of moral sentiments" and The Wealth of nations", and inferred that human study' assumes primary importance in the beginning of the economics, and that sympathy' is the core principle in this human study'. Through the Smith's theoretical framework which I have conjected from this study, I surveyed the economic development during the Edo period, with the help of the result in economics. After this survey, I tried an extract of the contents of history education including sympathy' as a disciplinary aspect.}, pages = {67--74}, title = {教育内容構成原理としてのアダム・スミス理論の有効性-アダム・スミスによる理論を通して見た「江戸時代」の経済発展-}, volume = {10}, year = {2010} }