@article{oai:tenshi.repo.nii.ac.jp:00000148, author = {百々瀬, いづみ and 丸岡, 里香 and 中出, 佳操 and モモセ, イヅミ and マルオカ, リカ and ナカデ, ヨシミ and MOMOSE, Izumi and MARUOKA, Rika and NAKADE, Yoshimi}, journal = {天使大学紀要, Bulletin of Tenshi College}, month = {Jun}, note = {P(論文), 現在、わが国の社会問題となっている生活習慣病の1つであるメタボリックシンドロームを予防するためには、より早期の年代から健康教育を行うことが重要である。著者らは、特に思春期世代への健康教育が必要であると考えている。そこで、大学生がピア・サポーターとなり、高校生に対して運動と食の教育をピア・エデュケーションの手法を用いて、楽しみながら知識の習得や実技体験を試みた。その結果、学習後には、意識や行動の変容につながったことが推察され、健康教育は効果的であったと考えられる。今後は、ピア・サポーターの育成と力量形成に向けた一層の取り組みを行うこと。加えて、ピア・エデュケーションを活用した思春期の若者とその親世代への食や運動の教育をより一層推進できるよう取り組んでいきたい。, In an effort to prevent lifestyle diseases and metabolic syndrome that have become societal problems in Japan, it is very important to provide health education at an earlier age. The authors believe that it is necessary to provide health education to adolescents in particular. Using the peer education technique, college students became peer supporters for high school students in the exercise and nutrition components of health education. As a result, high school students were able to acquire knowledge and enjoyably practice with their peer supporters who were near in age. After they completed their studies, it was inferred that the education was effective in changing students' consciousness and behavior. The authors aim to further promote training and proficiency of peer supporters, and advance nutrition and exercise education for adolescents learning through peer education, and also for their parents.}, pages = {33--42}, title = {ピア・エデュケーションを取り入れた高校生への健康教育-運動と食教育-}, volume = {9}, year = {2009}, yomi = {モモセ, イヅミ} }